ARKUAJE's

Apalah sangat GAGAL

Assalamualaikum..

Wahh..First entry kali nih sambil minum "Sirap Pandan" opps..haha walaupun entry pertama rahap2 anda sudi baca dan share2 ke kawan2 lain moga2 ada manfaat bersama.. cerita saya ni saya nak kongsikan isi motivasi tentang "APALAH SANGAT GAGAL"
 yaa...gagal..semua pernah gagal kan..saya sendiri pernah gagal..dari kecil sampai saya umur puluh-puluhan ni dah tak boleh kira dah banyak mana yang saya gagal..tapi jangan disebabkan gagal kita anggap diri kita xsempurna. jadikan GAGAl itu sebagai MOTIVASI..


Ada jugak yang mengalirkan air mata macam ni....
 Tapi ingat taw??

 Tulisan ini bukanlah dari saya..tapi saya pun turut share dari seorang yang sangat bermotivasi..dan harap tulisan ini bermanfaat untuk anda... :-)

Gagal itu hanyalah salah satu RAMUAN untuk KEJAYAAN. Oleh itu, MIND SETTING kita kena betul berkenaan KEGAGALAN. Jangan jadikan ia sebagai satu ALASAN untuk BERHENTI atau MENGALAH.


 Untuk KUAT menghadapi KEGAGALAN, saya nasihatkan kita buat beberapa langkah seperti berikut :

1. Bina MIND SETTING tidak takut GAGAL sejak awal berbisnes atau buat sesuatu;

2. Apabila gagal dalam satu-satu usaha, beri ARAHAN 'STOP' kepada diri sendiri agar TIDAK bertindak menurut EMOSI. 'STOP' dari sebarang TINDAKAN. Apabila kita PEGUNKAN diri sebentar, maka kita telah berjaya mewujudkan RUANG antara RANGSANGAN (KEGAGALAN ) dan TINDAKAN.

Dalam RUANG tersebut, kita isi dengan MUHASABAH, cari ketenangan, justifikasi, cari MOTIVASI, kukuhkan MATLAMAT dan SOLAT. RUANG itu AMAT PENTING. Dan pengisian2 bermanfaat untuk pembinaan semula juga amat penting untuk dilakukan.

3. Apabila sudah pulih, BUAT STRATEGI BARU, dan berjuanglah semula dengan PENUH KEBERANIAN & KEBIJAKSANAAN.

In sya Allah, BERJAYA !!!
wasalam... :-)



Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Post a Comment